Czy i w jaki sposób można zminimalizować ryzyko poronienia.

12:02 0 Comments A+ a-

Dzisiaj postanowiłam poruszyć trudny temat dotyczący kwestii poronienia, a konkretnie czy i w jaki sposób można zminimalizować ryzyko jego powstania. Sama starając się o dziecko bałam się tego ryzyka, ponieważ w rodzinie występowały takie przypadki. Będąc na jednej z wizyt u swojej Pani doktor postanowiłam dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat, i teraz postaram się Wam o tym w jasny sposób napisać;)


Według wszelkich definicji, poronieniem nazywa się wydalenie płodu przed 24 tygodniem ciąży.  Poronienie często występuje na tyle wcześnie, że kobieta  nawet nie wie o tym, że jest w ciąży. Szacuje się, że trzy czwarte zapłodnień kończy się niestety poronieniem, SZOK. Jednak czy można zminimalizować to ryzyko? Na pewno! A w jaki sposób?

ZADBAJ O SIEBIE JUŻ PRZED POCZĘCIEM

Przyszli rodzice, OBOJE nie tylko przyszła mama powinni  co najmniej na trzy najlepiej na sześć miesięcy przed poczęciem zadbać o swoją zdrowotną kondycję, w myśl zasadny ‘’ Zdrowi rodzice równa się zdrowe dzieci”. Dieta powinna być bogata w składniki odżywcze, i co najważniejsze należy zrezygnować z używek takich jak papierosy czy alkohol. Ważne są też regularne ćwiczenia.


PAPIEROSY I ALKOHOL

Jeżeli chcecie zwiększyć szansę na urodzenie się zdrowego dzidziusia unikajcie wszelkich substancji toksycznych jak ognia. W początkowych stadiach ciąży komórki płodowe rozwijają się bardzo szybko, dlatego u kobiet alkohol jest bardzo niebezpieczny. Z kolei u kobiet palących zwiększa ryzyko poronienia płodu, urodzenia niemowlęcia z niedowagą lub wadą wrodzoną. Jeżeli nawet ta wiedza na Ciebie nie zadziała aby rzucić palenie w ciąży, to chociaż je ogranicz do minimum. Tu  chodzi o zdrowie Twojego maleństwa!
Przyznam się Wam tutaj, że ja idealna w tej kwestii nie jestem ( z resztą nie tylko w tej;) popalałam przed ciążą. Co prawda nie wypalałam paczki dziennie, tylko 2-3 papierosy ale jednak paliłam, i nawet od takiej ilości wypalanych dziennie tzw. fajek trudno było mi się odzwyczaić.
Jednak z dniem w którym dowiedziałam się, że będę mamą był ostatnim dniem mojego nałogu!!!:) z czego bardzo się cieszę i jestem dumna. Nie palę już 1,5 roku i wcale mnie do tego nie ciągnie, jestem pewna, że tak już zostanieJ

PATRZ CO MASZ NA TALERZU

Ogólnie wiadomym jest, że ciąży stosując dietę ubogą w składniki odżywcze można zwiększyć ryzyko poronienia. W trakcie pierwszego trymestru ciąży, w którym kształtują się początkowe organy płodu, bardzo ważna jest jakość, a nie ilość spożywanych produktów przez matkę. Ponieważ w tym okresie rozwijający się płód jest jeszcze malutki, nie ma potrzeby spożywania posiłków o wyższej wartości energetycznej, potrzebne jest właściwe odżywianie, które zapewni płodowi niezbędne składniki odżywcze. Jeżeli ich zabraknie, niestety płód może rozwijać nieprawidłowo lub może zostać samoistnie wydalony.
Dieta powinna zawierać dużo węglowodanów złożonych, takich jak pełnoziarnisty chleb, makarony i zielone warzywa, które dostarczają cynku, żelaza oraz energii. Mleko, które jest źródłem wapnia, białka i witamin. Jaja, ryby, chude mięso, orzechy, rośliny strączkowe są dobrym źródłem białka, cynku, żelaza oraz witamin z grupy B.
Oleje roślinne, tłuste ryby dostarczą nienasycone tłuszcze.

UNIKAJ

Bakterie listeria monocytogenes powodują Listerioze. Bakterie te, występujące w produktach żywnościowych prowadzi do rzadkich lecz poważnych infekcji. W trakcie ciąży zainfekowanie wyżej wymienioną bakterią może prowadzić do poronienia, urodzenia martwego płodu lub poważnej choroby noworodka.
Produkty z grupy wysokiego ryzyka to:
·         Sery pleśniowe (brie, camembert)
·         Pasztety
·         Wątróbka ( zawiera duże ilości witaminy A, a nadmiar tej witaminy może doprowadzić do urodzenia dziecka z wadami)
·         Ogranicz kofeinę


ZADBAJ O…:

Należy uzupełniać kwas foliowy zażywając odpowiednie środki farmakologiczne co najmniej na 3 miesiące przed zajściem w ciążę, w dawce 0,4mg dziennie.

W późniejszych stadiach ciąży lekarze zalecają spożywanie żelaza i kwasu foliowego aby zapobiec ewentualnej anemii ( mnie niestety w ciąży dopadła) W ciąży powinno się unikać większości lekarstw, a także preparatów ziołowych.